maandag 15 oktober 2012

Nest Zwarte Zwaan gekraakt

Met het mooie weer van vanochtend kreeg ik eerder dan verwacht de kans om de gemiste telling van gisteren in te halen. Helaas geen Zwarte Ruiter of Waterral deze keer.

Het nest van de Zwarte Zwaan in de Hennepoelpolder leek in eerste instantie leeg, maar toen ik vanuit een betere hoek keek, bleken 6 Watersnippen het nest 'gekraakt' te hebben. De zwaan kon ik nergens meer vinden. Gisteren zat de vogel nog wel op het nest.

Zes Watersnippen op het nest van de Zwarte Zwaan in de Hennepoelpolder.

In de Veerpolder nu wel de Wintertalingen (462!), Slobeenden (101) en Watersnippen (32) kunnen tellen. En er zaten 2 Dodaars. Later in de Hennepoelpolder zag ik er nog één. Ik heb ze bijna het hele jaar gemist. Alleen in het voorjaar zaten ze in 2 tellingen in de Hennepoelpolder en in augustus in 2 tellingen in de Veerpolder. Grappig aan het paartje in de Veerpolder was dat één van de twee nog in zomerkleed was, de ander al in winterkleed.

Dodaars in de Veerpolder. Een in zomerkleed, de ander in winterkleed.
Nieuw in de tellingen was de Heggenmus. Deze soort zit altijd net buiten het gebied en telt dus in de tellingen nooit mee. Maar deze ochtend zat er 1 in de boompjes aan de noordwest-kant van de Veerpolder. Nu de herfst is aangebroken, trekken steeds meer kleine vogels als de Winterkoning (1) en Roodborst (1) de randen van het gebied in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.