zondag 30 december 2012

Uitstapje naar Spanje

Even geen poldertjes, maar om de pijn wat te verzachten wonen mijn schoonouders in een mooi stukje Spanje, net boven Madrid. En daar heb ik mijn eigen 'poldertjes'. Bepaalde plekken rondom het dorp bezoek ik elk jaar om te vogelen, onder andere de velden aan het eind van de straat.

Graszanger op het hek van de militairen, aan het eind van de straat.
's Zomers zit het er vol met verschillende soorten grasmussen, Grielen, Moorse Nachtzwaluwen, Koeriegers en Dwergooruilen. Behalve de Grielen, zijn deze soorten weg in de winter.
Maar er zit nog voldoende.
Het begon direct goed met drie Appelvinken. Ik had ze nog nooit eerder gezien. Het Graszanger-paartje van afgelopen zomer zat er nog en warmde zich aan de ochtendzon op het prikkeldraad rond het militaire terrein. Een leuke waarneming waren een aantal Watersnippen. Normaal zitten er een paar bij de verschillende stuwmeren in de buurt, maar zo dichtbij het huis was nieuw.

Twee Watersnippen in een vochtig veldje, aan het eind van de straat.
Vrouwtje Roodborsttapuit, alweer aan het eind van de straat.
Uiteindelijk ruim 30 soorten kunnen vinden, waaronder Staartmezen, Grote Bonte Specht, Sperwer, Rode Wouw, Kleine Zwartkop, Grijze Gors en een Griel (gehoord, helaas niet gezien).

Een paar velden verder, op zoek naar de Griel, kwam ik een Groene Specht tegen, vloog er een Rode Wouw over en scharrelde er een Witte Kwikstaart rond. De Groene Specht is de Iberische ondersoort sharpei, te herkennen aan het ontbreken van zwart rond het oog. De rode vlek onder het oog betekent dat het een mannetje was.

Man Groene Specht, ondersoort sharpei, zonder zwart om het oog.
Rode Wouw.
Volwassen Witte Kwikstaart in winterkleed.
Maar de klapper van de week was een bezoekje aan een nieuw gebied: La Dehesa de Navalvillar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.