woensdag 16 januari 2013

Sperwer in de boom en hazen op het ijs

Maar eerst een Waterpieper voor de deur! Gistermiddag om een uur of vier hipte er een Waterpieper voor mijn deur. Ongelooflijk, maar waar! Hij werd gespot door mijn vrouw vanuit het keukenraam. Snel de camera gepakt en op het aanrecht geklommen. Bijna recht naar beneden door het raam gefotografeerd, dus de plaatjes waren niet super.

Waterpieper op het tuinpaadje!
Ik ken geen andere waarnemingen van Waterpiepers op de stoep van een woonwijk, midden in stedelijke bebouwing. Is dit uniek? Of trekt de Waterpieper langzaam het stedelijk gebied in?


Nu de Waterpieper voor mijn deur zit, was ik benieuwd of er nog iets in de polders zou zitten. Vandaag scheen het zonnetje, dus even gaan kijken.
Al het water is nu bedekt met ijs, dus er waren geen watervogels te bekennen. Wel was het ijs bezaaid met sporen van overstekende hazen. Rond hun pootafdrukken stonden kleine heuveltjes vastgevroren sneeuw. Een mooi gezicht.

Hazensporen op het ijs.
In de Hennepoelpolder vond ik nog een eenzaam Sperwer-vrouwtje, stil zittend in een boom.


Sperwer-vrouwtje in de Hennepoelpolder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.