zondag 17 februari 2013

Grutto's!!

Het lukt me maar niet om even de blog bij te werken de laatste weken en ook nu moet ik snel weer weg. Maar de eerste Grutto's van het jaar moeten even gemeld worden. Samen met een Tureluur, ook de eerste, zaten ze in de Veerpolder. Ze zijn tussen 8:30 en 8:55 aangekomen en lekker aan het foerageren.

De eerste 3 Grutto's van het jaar.

Ze zijn daarmee vroeg dit jaar, op de tweede plaats sinds 2009. Alleen in 2011 waren ze eerder, op 13 februari.
Opvallend is dat  sinds 2009 de eerste Tureluur en de eerste Grutto in dezelfde telling zitten. Vijf jaar achter elkaar dezelfde aankomstdatum kan geen toeval zijn. Maar hoe komt deze synchronisatie tot stand? Vliegen ze samen op? Nee, want in dit geval was de Tureluur al aanwezig bij de start van de telling om 7:50 en kwamen de Grutto's pas later binnen. Hoe dan ook, het is een grappig gegeven.

De afgelopen weken is het heel wisselend geweest in de polders. IJs kwam, verdween en verscheen weer. Vanochtend was hier en daar nog een ijsplaat aanwezig. Het aantal aanwezige vogels was omgekeerd evenredig aan de ijsbedekking.
Ondanks de kou en de weinige soorten die aanwezig waren in de polders, heb ik genoten van de telrondes en elke keer was er wel iets spectaculairs of moois te zien. Een groep van zo'n 60-70 Kramsvogels, Wintertaling-mannetjes in het zonnetje, drie soorten meeuwen op de rand van het ijs...

V.l.n.r. Stormmeeuwen, Bergeend, Kokmeeuwen, Zilvermeeuw. Veerpolder 15 februari.
Blauwe Reiger, bovenste in de Veerpolder, onderste in de Hennepoelpolder.


Wintertalingen, 15 februari.
Krakeenden in de Veerpolder, 10 februari.
Kramsvogels boven de Veerpolder. Deel van een groep van 60-70.

En met het vooruitzicht van de lente, belooft het alleen maar weer mooier te worden.

2 opmerkingen:

  1. een moment waar ik de laatste jaren steeds naar uitkijk aan het einde van de winter. De eerste grutto's. Ik ga dit weekend of volgende week zeker even in de Poelgeest polder kijken, want ik vind de grutto's geweldig om te zien. Hopelijk komen ze weer net zo massaal als vorig jaar.
    Ook al baltsende futen gezien daar?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Wat mij betreft begint met de Grutto's de lente. Afgelopen woensdag waren ook de Scholeksters terug en zag ik weer eens een Watersnip. De Futen zwemmen wel al in paartjes rond, maar echt baltsgedrag heb ik nog niet gezien.

      Groet, Hans

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.