dinsdag 5 maart 2013

Op naar de 850?

Vandaag mooi weer, dus eindelijk weer eens wat kunnen fotograferen in de polders.

Er zaten minimaal 134 Grutto's in de Veerpolder, allemaal rustig aan het foerageren. Mooi gezicht, mooi geluid. En...het gaat de goede kant op. Zet de trend zich voort?

Grutto's in de Veerpolder, begin van de middag. Ik tel er 95 op de foto.



De afgelopen vier jaar is het maximale aantal Grutto's dat ik tijdens de tellingen - vandaag was geen telling - waarnam gestaag gestegen. Sinds 2009 is een vrijwel lineaire toename te zien.
Ik heb voor de grap de getallen geëxtrapoleerd voor 2013 en dat geeft een verwacht maximum van 841 (en een halve) Grutto dit voorjaar. Ik ben benieuwd of we dat gaan halen of dat de grafiek dit jaar gaat afvlakken.

Ontwikkeling maximum aantal Grutto's in de tellingen, geëxtrapoleerd naar 2013.
Af en toe vloog er een groepje op.
De Kieviten waren lekker aan het bakkeleien en duidelijk al op zoek naar de beste nestplekken. Met name twee exemplaren konden elkaar maar niet met rust laten. Dat leverde spectaculaire buitelingen in de lucht op.



Bakkeleiende Kieviten in de Veerpolder.
En dan vergeet ik bijna te vermelden dat de Dodaars weer terug is. Er zwom er 1 in de Hennepoelpolder. Kijken of deze soort ook dit jaar weer tot broeden komt.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig verslag. Ik kom in deze periode graag in de poelgeest polders.
    Heb jij trouwens enig idee wat de komende vorstperiode voor effect zal hebben op de vele grutto's die al in de polders zijn aangekomen, wat als het ondiepe water gaat bevriezen?
    Ik maak mij eerlijk gezeg wat zorgen om de grutto's, waar vinden ze dan nog voedsel?
    groetjes Ghita

    PS: ik plaats vandaag een blog over de poelgeest polders, en heb er een linkje naar deze blog in gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,

    Hoeveel last Grutto's van een vorstperiode hebben, weet ik niet precies. Veel trekvogels bewegen mee met de vorstgrens en vliegen dus zuidelijker als het hier gaat vriezen. Dat kost natuurlijk extra energie. Op basis van de gegevens van voorgaande jaren lijken de Grutto's zich niet veel aan te trekken van lage temperaturen in maart. Maar ijs heeft er toen niet echt gelegen. Toen er dit jaar een beetje ijs lag (24 feb) waren er in ieder geval geen Grutto's.

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.