zondag 26 mei 2013

Goede ouders die Scholeksters

Het is best lastig tellen als je onder vuur ligt van een Scholekster-ouder. Helaas kon ik nog maar één van de twee pullen terugvinden. Deze zat tussen het pad en het water, dus ik vormde duidelijk een bedreiging. Tientallen meters werd ik achtervolgd door een ouder, die felle duikvluchten uitvoerde op schouderhoogte. De andere ouder probeerde me weg te lokken door te doen alsof hij/zij vreselijk gewond was, de vleugels uitgespreid over de grond slepend en 'mank' lopend. En de pul? Die nam af en toe een ommetje via het water. Scholeksters zijn de beste weidevogelouders die ik ken.

Het was koud, winderig en donker, dus ik had geen zin om de camera te pakken. Geen foto's deze keer dus van de Lepelaars (7 in de Veerpolder, 2 in de Hennepoelpolder), Kleine Karekieten (5, KHP), Groenlingen (2, VP), Oeverloper (2, VP) of Blauwborst (1, KHP).

De Meerkoet-pullen zaten grotendeels nog op het nest, dus die heb ik nauwelijks kunnen tellen. Had ik er vrijdag nog een stuk of 10 in een deel van de Veerpolder, vandaag kwam ik niet verder dan 1 in de Veerpolder en 3 (2+1) in de Hennepoelpolder. Bij de Kievitten zijn minimaal 4 nesten uitgekomen, 3 in de Veerpolder en 1 in de Hennepoelpolder. Aan de noordkant van de Veerpolder zitten nog 2 Scholekster-ouders op het nest.

Ik kon maar 1 Tureluur vinden in de Veerpolder en het ziet ernaar uit dat er dit jaar voor het eerst sinds het begin van de tellingen (okt 2008) niet gebroed gaat worden. Wel is er nog hoop op jongen van de Kleine Plevier, Bergeend, Kuifeend, Krakeend, Tafeleend, Kleine Karekiet, Blauwborst, Rietzanger, Waterhoen en Knobbelzwaan. Genoeg om nog naar uit te kijken.

2 opmerkingen:

  1. Het was zondag koud in de polder. Ik was er een paar uurtjes, vooral voor de lepelaars die ik na eind maart niet meer had gezien. Ik was ook blij dat ik de kievit en scholeksterpullen zag. De zwaan zat nog steeds op haar nest. Kleine plevieren, de paring heb ik gezien in de polder, of ze ook hier kleintjes krijgen, zou leuk zijn, want ik heb nog nooit kleine kleine plevieren gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eergisteren een scholekster met 2 pullen gezien.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.