vrijdag 24 mei 2013

Het is pullentijd

Begin van de middag was het een tijdje droog en kon ik even naar de polders om ze zoeken naar pullen en de Bosrietzanger. Die laatste heb ik niet gevonden, maar pullen waren er genoeg.

Nieuw in de Veerpolder waren 2 Scholekster-pullen. Ik heb geen tijd gehad om de andere twee nesten te controleren, dus wellicht zijn er nog meer uitgekomen.

Één van de twee Scholeksterpullen in de Veerpolder.

Voorgaande jaren (2009-2012) had ik de eerste Scholekster-pullen een weekje eerder dan dit jaar. Het zal het weer zijn.

Andere pullen in de Veerpolder waren: Kievit (1 gezien), Fuut (2), Meerkoet (minimaal 10, waarschijnlijk een stuk meer), Grote Canadese Gans (niet geteld) en Grauwe Gans (de meeste al weer aardig op weg naar een volledig verenkleed).





De verschillende pullen in de Veerpolder.
Er vlogen veel Gierzwaluwen, Boerenzwaluwen en 1 Oeverzwaluw laag over het water. Af en toe kwam er een Gierzwaluw op nog geen meter afstand en op kniehoogte langsscheren. En met zoveel kansen was het een mooie gelegenheid deze snelle vogels op de foto proberen te zetten. Uitzoomen dus en veel schieten. Hun staart komt bij het wenden bijna haaks op het lichaam te staan.




Eindelijk eens Gierzwaluwen op de foto.
Een Lepelaar en een Grutto kon ik nog net fotograferen, voordat een wolkbreuk een einde maakte aan het korte bezoek. Over een maandje zullen de eerste Grutto's zich alweer verzamelen in de Veerpolder om gezamenlijk naar het zuiden te trekken.

Lepelaar. De gele borstvlek (net zichtbaar) en de zwarte snavel met
gele punt zijn kenmerken van een adult, de zwarte vleugelpunten
van een juveniel. Nog niet helemaal volwassen dus?

Grutto.

1 opmerking:

  1. Mooie verzameling pullen. Ik zie dat de fuut er nog maar twee heeft, dit waren er drie. Helaas, dat gebeurt ook met pullen, die vallen ten prooi aan reiger of roofvogel.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.