zondag 30 juni 2013

Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Toen ik in de zomer van 2008 voor het eerst in de polders kwam, hoorde ik 's avonds regelmatig de Snor. Sindsdien heb ik hem nooit meer gehoord...tot vandaag. Aan de zuidkant van de Hennepoelpolder was het snorrende geluid duidelijk te horen. De zang kwam in korte stukjes van 4-5 seconden en met grote tussenpauzes. Het doet inderdaad denken aan de Veenmol, alleen houdt die het veel langer vol. Erg leuk dat deze rietvogel de polders weer een keertje aandoet. Fred, bij deze bedankt voor de melding vrijdag. Nu was ik gespitst op het geluid.

In de Veerpolder hadden twee Eksters het gemunt op de Kievit-pullen, met succes. Ik zag het te laat, dus de foto is in haast genomen, maar de pul is duidelijk te zien in de snavel van de Ekster.

Ekster met een Kievitpul in de Veerpolder.

Met andere pullen gaat het beter. Eindelijk zwommen er Kuifeend-pullen (minimaal 5 stuks) rond in de Veerpolder en Krakeend-pullen (6 stuks) in de Hennepoelpolder. Het heeft lang geduurd dit jaar, maar ik ben blij dat ook deze eendensoorten in de polders hebben gebroed.
De Kuifeend-pullen zijn duidelijk te herkennen, omdat ze erg donker zijn. De Krakeend-pullen zijn lastiger, omdat ze heel erg lijken op de Wilde Eend-pullen die nu ook in de polders rondzwemmen. Buiten dat de begeleidende ouder natuurlijk de soort aangeeft, zijn de Krakeend-pullen onder andere te herkennen aan een extra bruin streepje op de kop.

Krakeendpullen in de Hennepoelpolder.
In de Hennepoelpolder, op het weilandje, liepen 3 Brandgans-pullen rond. Het is de eerste keer dat deze soort in de polders heeft gebroed. Vraag is natuurlijk of dit een wild paar betreft.

Brandganzen met pullen in de Hennepoelpolder.
Op het weilandje zat ook een roze Kleine Mantelmeeuw, een vreemd gezicht. Hoe komt deze vogel aan zijn roze nek en borst? Heeft hij zich tegoed gedaan aan de dode gans die even verderop bij de brug ligt? Daar lijkt het te roze voor. Ik kan zo snel geen andere gevallen vinden op internet.

Kleine Mantelmeeuw met roze borst.
Andere opvallende waarnemingen deze ochtend waren een Torenvalk (zie ik niet zo vaak in de polders jagen), een Koekoek (de laatste tijd regelmatig waargenomen), een Rietzanger in de Veerpolder (normaal eigenlijk alleen in de Hennepoelpolder), 7 Kleine Karekieten in de Hennepoelpolder (erg veel) en 5 Lepelaars.


Blauwe Reiger in de Hennepoelpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.