zondag 25 augustus 2013

Vogels in de mist

Ondanks de mist vanochtend toch besloten even een kijkje te gaan nemen in de polders. Tellen zat er niet in, maar het zicht was goed genoeg om wat te zien en je hebt natuurlijk ook nog je oren.

Twee Nijlganzen in de mist in de Veerpolder.
Alles zat er, maar was soms moeilijk te zien.

In tegenstelling tot afgelopen woensdag, zaten er vanochtend weer volop ganzen. Dat waren voornamelijk Grauwe Ganzen, maar er zat ook een enkele Grote Canadese Gans en opvallend veel Nijlganzen. In de Veerpolder kon ik één Grutto vinden, foeragerend bij een groep van zeven Lepelaars. Met de mist waren de vogels schrikkeriger dan normaal en de Lepelaars vlogen snel weg, naar later bleek naar de Hennepoelpolder.

Een eenzame Grutto in de Veerpolder.

Vier van de zeven Lepelaars in de Hennepoelpolder.
De Watersnippen zaten weer overal in het gebied en af en toe hoorde ik een Oeverloper roepend opvliegen. In de Hennepoelpolder kwam ik nog een zomergast tegen. In het riet zat heel stilletjes een Rietzanger. Die heb ik sinds begin juli niet meer in de tellingen gehad en alleen in 2010 heb ik er één later gezien, op 12 september. Ook op waarneming.nl staan geen meldingen meer ná 30 juli. Het is dus één van de laatste.

Een van de laatste Rietzangers van dit jaar.
In de Hennepoelpolder kon ik nog één Waterhoen-pul terugvinden van het nest van drie. Maar met het slechte zicht vanwege de mist, kan het goed dat de andere twee er ook nog zitten.
Verder (relatief) veel Kokmeeuwen, Blauwe Reigers, Wintertalingen en Meerkoeten. Met het lage water hoop ik binnenkort weer wat steltlopers door te zien komen op de herfsttrek.

Blauwe Reiger.

Grauwe Ganzen.

1 opmerking:

  1. Mooie sfeerbeelden van de polder in de mist, ik ben er zelf al een tijdje niet geweest. de lepelaars zijn er dus toch nog? Ik dacht dat die ook al vertrokken waren. Ik kijk ook uit naar de steltlopers die hopelijk de polder aandoen voor hun trek naar het zuiden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.