woensdag 4 september 2013

Kleine Geelpootruiter zorgt voor drukte

De afgelopen dagen is het hectisch in de polder. Zondagavond werd ik gebeld om te komen kijken naar twee Kleine Strandlopers en dinsdagavond voor een wel heel bijzondere gast, een Kleine Geelpootruiter!

Kleine Geelpootruiter in de Veerpolder.
Wordt de eerste soort niet zo vaak, maar bijna elk jaar wel een keertje waargenomen in de Veerpolder, de laatste soort is een zeldzaamheid op nationaal gebied. De Kleine Geelpootruiter komt uit noord-Amerika en wordt jaarlijks wel een aantal keer gezien op de Britse Eilanden, maar in Nederland is hij nog een stuk zeldzamer (op basis van de goedgekeurde gevallen op waarneming.nl). En nu zat - want hij is vanochtend doorgevlogen - er dus 1 in de Veerpolder.



Dit exemplaar kwam uit de Starrevaart bij Leidschendam en het leuke is dat één van de vogelaars waarmee ik naar de Kleine Strandlopers stond te kijken, nog zei: "Wat zou het leuk zijn als die Geelpootruiter hier naartoe zou komen." Zijn wens kwam uit.

Dinsdagavond zat ik bij de Jiu-jitsu training van mijn jongste zoon, dus het was wel even tanden bijten. Ik kon daar niet weg en het begon snel donker te worden. Bij thuiskomt besloten toch nog even snel te gaan kijken. Gelukkig zat 'ie er nog, maar van foto's maken was geen sprake.
Vanochtend dus vroeg opgestaan zodat ik voordat ik les moest gaan geven nog een poging kon wagen. Het licht was schaars en de afstand groot, maar ik heb toch nog wat kunnen fotograferen.



De vogel was erg vliegerig en 'schrok' regelmatig van de langsdenderende treinen. Zo verplaatste hij zich van oost naar west in het gebied en weer terug, een goede bijdrage voor de conditie van de verzamelde vogelaars en fotografen. Uiteindelijk vloog hij tegen achten in een heel grote boog via de Hennepoelpolder, om de woonwijk heen, weg richting de Kagerplassen. Ik ben benieuwd waar hij straks opduikt.

Daar gaat hij, richting Kagerplassen.
Deze waarneming maakt de grootste afstand tussen een waarneming door mijn vrouw en een waarneming door mij van dezelfde soort ruim 7230 kilometer. Zij zag hem in 1990 in Anchorage, Alaska, ik gisteren en vandaag in de Veerpolder, Warmond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.