zondag 22 september 2013

Uitbreiding van het gebied

Vanochtend een leuke telling, maar eerst even dit. Zuid-Hollands Landschap wil graag het ontbrekende stuk Veerpolder (in de noordoost hoek) aankopen en bij het huidige gebied trekken. Daarvoor vraagt ZHL steun om het benodigde bedrag voor de aankoop bij elkaar te krijgen.


(helaas werkt de link niet, dus hierbij de juiste: http://www.zuidhollandslandschap.nl/projecten/polders-poelgeest/)

Het zou mooi zijn als het lukt het ontbrekende deel erbij te trekken. Afhankelijk van de inrichting biedt dat nieuwe en meer mogelijkheden voor vogels, insecten, amfibieƫn en zoogdieren.

Het was vanochtend weer druk met ganzen en eenden. Er bevonden zich in totaal 210 Grote Canadese Ganzen in het gebied, het merendeel dit keer in de Veerpolder. Tussen de 47 Slobeenden zwommen twee Smienten. Deze soort is een regelmatige, maar vrij schaarse gast van de polders. Ook zwom er een Tafeleend, de eerste weer na het vertrek van de uitgebroede nesten. Er zijn nog steeds Lepelaars (3) aanwezig.

In de Hennepoelpolder zat, tegen de rand van het eilandje tegenover het gemaal, een vrouw Zomertaling. Het blijft een lastige soort om te zien, maar de lichtere kleur, het iets grotere formaat en de geheel donkere, zwaardere snavel onderscheiden hem toch goed van de aanwezige Wintertalingen
Aan de andere kant van de Hennepoelpolder wachtte nog een verrassing: een IJsvogel. Ik zag hem pas toen hij wegvloog van de paal die aan de noordoostkant van de boerderij uit het water steekt. Het was de eerste keer dat ik een IJsvogel ter plaatse in de Hennepoelpolder zag.

1 opmerking:

  1. Wat leuk, een ijsvogel in de polders, die mag vaker langskomen (en blijven zitten). Ik ga mij nog even verdiepen in de uitbreidingsplannen van de veerpolder, ik heb daar ook iets over gehoord maar ik weet niet of dat zo leuk is voor de vogels: namelijk dat ze er een soort haventje willen maken en een fietspad. Maar misschien ben ik fout geinformeerd. Misschien ga ik vanmiddag nog even kijken in de polder.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.