zondag 30 maart 2014

Ook nog een Dwergmeeuw (en meer)

Wat een dag in de polders. Vanochtend de eerste Rietzanger (zie eerder bericht), de eerste Blauwborst en vanmiddag mijn eerste Dwergmeeuw. En ook nog een Zwarte Ibis, maar toen was ik al weer vertrokken.

De Dwergmeeuw is, net als de Rosse Grutto die nog steeds in de Veerpolder zit, een kustvogel. Het is een erg zeldzame gast van de polders. Alleen in 2009 is deze kleine meeuw eerder gezien hier. In dit geval gaat het om een tweede kalenderjaar individu. Hij vloog heen en weer over de plas in de Hennepoelpolder. Hij is duidelijk kleiner dan een Kokmeeuw en vliegt anders. De vlucht is meer dansend. Dat maakt hem al op afstand opvallend.

Dwergmeeuw. Mooi het verschil in grootte met de Kokmeeuw te zien. 

Het is een tweede kalenderjaar Dwergmeeuw.

Ik werd gebeld voor de Dwergmeeuw met de mededeling dat er ook een Zwarte Ibis rondvloog. Bij aankomst was die verdwenen tussen het riet. Er werd door meerdere vogelaars driftig gezocht, maar zonder succes. Ruim een uur na mijn vertrek is hij toch teruggevonden. Helaas kon ik niet gaan kijken.

Toen ik toch nog even in de polders was, gelijk even de Blauwborst die vanochtend gemeld was, opgezocht. Hij zat luid te zingen toen we de hoek omkwamen, maar besloot toen het riet in te duiken en niet meer (op tijd) naar boven te komen. Maar goed, ik heb hem gehoord en gezien.

Doorgereden om Fred's fiets die ik geleend had terug te brengen, zag ik bij de boerderij een Kleine Mantelmeeuw in vlucht een Grauwe Gans pul van het wateroppervlakte plukken. In één vloeiende beweging ging dat, ongelooflijk. Hij landde op het weitje en pikte er lustig op los. De Grauwe en Canadese Ganzen vonden dat niet zo leuk en joegen hem op. Een eindje verderop heeft hij de pul grotendeels weggewerkt. Dat zo'n grote pul naar binnen gaat! Met de pul nog half buiten de snavel, werd hij door een Canadese Gans weggejaagd.

Het aantal pullen in de Hennepoelpolder mag ten opzichte van vanochtend dus bijgesteld worden van 13 naar 12.






Kleine Mantelmeeuw verorbert een Grauwe Gans pul.

1 opmerking:

  1. Wauw, ik had smiddags toch nog terug moeten gaan.......Wat een waarneming.
    Hopelijk blijft de zwarte ibis nog een poosje, een mooie soort voor de polders.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.