zaterdag 19 april 2014

Bokje en meer op de foto

Voor een keertje op zaterdag de telronde gelopen. Het was koud, maar als de zon eventjes doorkwam warmde je toch nog lekker op.

Bij binnenkomst direct een nieuwe soort voor dit jaar (voor mij dan): de Gele Kwikstaart. Hij landde eventjes op het dunne strookje land en vloog vervolgens snel weer door. Rustig tellend rond de Veerpolder gelopen, al Grauwe Gans-pullen tellend: 128 stuks in 18 groepjes. Het zijn er erg veel.
In de bomen aan de noordoost-kant zat een Grote Bonte Specht man. Die komt af en toe, maar regelmatig langs van de overkant van de Warmonder Leede.

Man (rood achterhoofd) Grote Bonte Specht in de Veerpolder.

In het Elzen/Berkenbosje zaten een Braamsluiper en 2 Kneutjes. Toen ik langs liep vlogen ze alledrie naar het treintalud, waar ze eigenlijk thuishoren. Zowel de Braamsluiper als de Kneu begonnen daar luid te zingen. Leuk dat er een paartje Kneutjes zit, misschien gaan ze broeden.

Kneu in een boompje op het treintalud.
Op weg naar de Hennepoelpolder de vaste plekken van het Bokje afgespeurd. Afgelopen woensdag had ik hem eindelijk gevonden, maar op die plek kon ik hem nu niet vinden. Op de tweede plek waar hij regelmatig waargenomen wordt, zat hij mu wel. En hij was aan het foerageren (woensdag zat hij weggedoken in het riet), dus kon er gefotografeerd worden. De soortnaam is niet voor niets Lymnocryptes minimus: (in een) poel verborgen kleinste (snip). Klein en verborgen is hij inderdaad.



Bokje aan het foerageren in de Veerpolder.
Gisteren overigens de eerste Kievit-pullen gezien: 4 stuks. Vanochtend waren ze er nog alle vier. Het was nog vroeg en koud, dus ze doken snel weg onder moeders vleugels.

Om 9 uur, bij het teruglopen naar de fiets wachtte er nog een kleine verrassing. Vanuit het oosten kwam een Kluut aangevlogen en landde in de Veerpolder. Binnen een minuut ging hij echter weer op de vleugels, om vervolgens in de Hennepoelpolder te landen. Ook daar hield hij het niet lang vol in het water. Toen ik even later vertrok vloog hij nog steeds rondjes.

Kluut vliegt van Veerpolder naar Hennepoelpolder.

1 opmerking:

  1. Prachtige waarnemingen heb je genoteerd, de gele kwik heb ik zaterdag ook gezien, maar helaas de andere vogels in deze blog niet. Het zou toch heel leuk zijn als er ook kluten voor langere tijd in een van de polders neerstrijken. Het bokje heb ik zelf nog niet gevonden, maar dat vraagt volgens mij toch het nodige speurwerk.groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.