zondag 22 juni 2014

De Koekoek die geen Koekoek zegt

Al wekenlang vliegen er Koekoeken rond in de polders. Tot nog toe zeiden ze allemaal 'Koekoek' of waren ze zwijgzaam. Maar vandaag klonk er een heel ander geluid. Vanuit een boompje in de Hennepoelpolder klonk een geluid dat mij deed denken aan de lach van een Groene Specht, maar duidelijk anders en harder. Even later vloog er een vrouwtje Koekoek voorbij en landde in de dode bomen bij de oude werf. Zij maakte dat geluid, een contactroep (opnames zijn te vinden op waarneming.nl, bv: http://waarneming.nl/sound/8/8048.mp3).
Het vrouwtje was ook nog eens van de bruine vorm. Tot nog toe had ik alleen grijze mannetjes en (waarschijnlijk) vrouwtjes gezien, dus dit was in ieder geval een nieuw exemplaar.

Mannetje Koekoek eerder in de Hennepoelpolder.

Verder was vanochtend een rustige ochtend, met slechts 22 soorten in de Veerpolder en 26 in de Hennepoelpolder. Het gaat goed met de Bosrietzanger in de Hennepoelpolder. Er zitten minimaal 3 zingende mannetjes, verspreid door het gebied. Ook langs het treintalud bij de Veerpolder zit een luid zingend mannetje. Op de noordoosthoek van de Hennepoelpolder zat een Rietzanger hard te zingen.

Zingende Rietzanger.

1 opmerking:

  1. Hoi Hans,
    Jij hebt de koekoek vandaag dus wel gezien, en mooi op de foto gezet. ook de rietzanger staat er mooi op, mij lukte dat niet vandaag, steeds zat het riet in de weg. De koekoek heb ik niet gehoord of gezien vandaag, ik zag heel weinig soorten, wat jij hier ook al zegt. Wat mij ook op valt...nog steeds 2 lepelaars, vorige jaren waren er rond deze tijd toch al veel meer? Wat mij ook opviel, en wat ik wel jammer vind.....veel van de distelstruiken zijn gemaaid. Ik vind het vooral leuk voor de vlinders (nu) en de puttertjes (straks als ze uitgebloeid zijn). Ik heb wel diverse putters gezien in beide polders.....maar over het algemeen vond ik het ook erg rustig, ook de aantallen vielen tegen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.