donderdag 5 juni 2014

Meeuwenpullen

Ze lopen er al een tijdje rond aan het formaat te zien, maar vandaag heb ik ze voor het eerst kunnen vinden: pullen van de Kokmeeuw. Ik gok dat ze al ruim twee weken oud zijn. Dit jaar is het voor het eerst dat deze meeuw in de polders broedt. En dat gebeurt direct met een aardig aantal nesten. In de Hennepoelpolder waren de nesten moeilijk te zien achter in de rietkragen, maar ik denk dat er al gauw 10 nesten waren. In de Veerpolder broeden op dit moment in ieder geval nog drie paar.

Twee van de drie Kokmeeuw-pullen in de Hennepoelpolder.
De pullen zaten met z'n drieën op een klein eilandje tegenover het gemaal.

In de Veerpolder liepen twee Kleine Plevieren. Ze waren rustig aan het foerageren. Een tijd lang heb ik ze gevolgd in de hoop dat er misschien pullen zouden opduiken. Helaas waren die er (nog?) niet. Geen idee of dit paartje gebroed heeft in de Veerpolder. Eerdere jaren zaten er wel af en toe broedparen en zijn er juvenielen gezien, voor zover ik weet echter nog nooit pullen. Met de start van het nest eind april en een broedtijd van vier weken zouden er pullen kunnen zijn, dus houd het in de gaten de komende tijd.

Nu ik rustig even de tijd had en de vogels lekker dichtbij bleven rondscharrelen, heb ik eens goed gekeken naar de verschillen tussen het mannetje en het vrouwtje.  En inderdaad, het vrouwtje heeft veel meer bruin in de koptekening en de borstband dan het mannetje. Ik had daar nooit zo bij stil gestaan.


Mannetje (boven) en vrouwtje (onder) Kleine Plevier in de Veerpolder.
In de Hennepoelpolder zaten nog een Lepelaar en twee Koekoeken. De Blauwborst die deze week weer is gesignaleerd, heb ik niet teruggevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.