zondag 20 juli 2014

Volop Witgatjes

Vijf Witgatjes vlogen vanochtend heen en weer door de polders. Drie in de Veerpolder en twee in de Hennepoelpolder. Het heen was als ik mijn camera niet in de aanslag had, het weer als ik dat wel had. Het waren schuwe vogeltjes die zich niet lieten fotograferen.

Wel lukt het om een Oeverloper te fotograferen in de Veerpolder. Er zat er nog één in de Hennepoelpolder.

Oeverloper in de Veerpolder. 

Met 31 soorten in de Veerpolder en 28 in de Hennepoelpolder was het een goede telling. Negen Lepelaars, waaronder bedelende jongen, foerageerden verspreid over de Veerpolder. Daar zwom ook nog een Kuifeend-moeder met twee jonge pullen, het derde uitgekomen nest.
De Grauwe Ganzen zijn weer aan het toenemen in aantal. Met 147 exemplaren in de Veerpolder en 86 in de Hennepoelpolder was het het hoogste aantal in tijden. Tussen de volwassen exemplaren zwom ook FJU rond (groene halsband). Deze vogel is in 2010 geringd in Zoetermeer en bezoekt sinds vorig jaar ook regelmatig de Polders Poelgeest. Geïnteresseerd in ganzen met halsbanden? Kijk dan ook eens op www.geese.org. Het is leuk om te zien waar vogels zoal rondhangen.

In de dode bomen aan de noordkant van de Veerpolder zaten 2 Grote Bonte Spechten. Voor het eerste dat ik er daar meer dan 1 zie.

Grote Bonte Specht.
Andere opvallende waarnemingen vanochtend waren 2 Bosrietzangers die hard zongen in de Hennepoelpolder, een uitgevlogen nest Kleine Karekieten dat gevoerd werd, nog 2 Grutto's en 2 Kleine Plevieren.

1 opmerking:

  1. Mooie waarnemingen, de oeverloper en witgatjes. Ik heb ze gisteren niet gezien.....Wat mij gister opviel....geen enkele tureluur. Jij hebt ze nu ook niet in je telling, of wel?. En ik vond ook het aantal ganzen behoorlijk hoog.
    Leuk die grote bonte specht, die heb ik daar nog niet gezien, wel gehoord (net als de lachende groene specht), groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.