woensdag 27 augustus 2014

De eerste schildpad

Het was achteraf natuurlijk een kwestie van tijd voordat er eentje zou verschijnen, maar toch was ik vanmiddag verrast door de eerste schildpad in de polders. Er zitten er voldoende in de directe omgeving, waaronder in het Merenwijkpark.

Schildpad in de Veerpolder.

De schildpad is een Trachemys scripta, een soort die verschillende ondersoorten kent. De bekendste daarvan is de Roodwangschildpad (ondersoort elegans), die vroeger veel als huisdier werd gehouden. Ontsnapte en vrijgelaten exemplaren overleven goed in Nederland, maar planten zich (nog) niet voort. De temperatuur in ons land is niet hoog genoeg voor het uitkomen van de eieren.
Sinds 1997 is het verhandelen van de Roodwangschildpad in de EU gestopt vanwege faunavervalsing. Tegenwoordig worden vooral de Geelbuik- (ondersoort scripta) en Geelwangschildpad (ondersoort troostii verhandeld. Omdat ik de koptekening niet goed kon zien, weet ik niet welke ondersoort dit is. Bij RAVON kun je een herkenningskaart downloaden om de verschillende exotische schildpadden uit elkaar te houden (herkenningskaart schildpadden).

Het was vanmiddag heerlijk zonnig en in de Veerpolder, voor het eilandje viel een eend op door zijn mooie bruinrode kop. Het was een mannetje Smient, rustend tussen de Slobeenden en Wintertalingen.

Mannetje Smient in de Veerpolder.
In totaal stonden er 7 Lepelaars te rusten op het eilandje. Er zaten weer een aantal juvenielen bij, wat goed te zien was toen er al bedelend achter een oudervogel aangevlogen werd. Op onderstaande foto zijn duidelijk het verschil in snavel en de donkere achterrand van de vleugel te zien.

Juveniele Lepelaar vliegt bedelend op met adult.
Even later werd ik gefopt. Van een afstand zag ik een vogel staan waarvan ik zou zweren dat het een Blauwe Reiger was, ware het niet dat het lichaam geheel wit leek. Dichterbij gekomen zag ik wat er aan de hand was:

Bijna perfect samenvallen van Blauwe Reiger en Lepelaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.