donderdag 28 augustus 2014

Een (te) gekke middag: Visarend en Porseleinhoen

Ik was gevraagd om vanmiddag als gids mee te gaan met een excursie van de HOVO-collegereeks 'Vogels: van waarneming tot wetenschap'. Om 14:00 verzamelden we bij de molen in de Hennepoelpolder. Wachtend op de laatste deelnemers en genietend van de 20-30 Watersnippen die op het slikje voor de molen zaten, riep ineens iemand 'Visarend!'.
Laag vliegend, een meter of 5 hoog, kwam hij (of was het een zij?) aangevlogen uit de richting Veerpolder. Steeds dichterbij, totdat hij achter de molen langs vloog, een meter of tien bij ons vandaan. Wat een begin van een excursie!

Visarend boven de Hennepoelpolder, mijn eerste hier.

Grabbelend naar mijn camera, die ik nog niet uit de tas gehaald had, snel de lenskap eraf en zonder nadenken een aantal keer afgedrukt. Met succes.

Visarend, steeds dichterbij.
De Visarend is wel vaker overvliegend waargenomen (2 meldingen op waarneming.nl: april 2012 en april 2013), maar zover ik weet nog nooit zo goed zichtbaar. Aan de witte veerranden op de rug te zien was het een juveniel. Ook de donkere strepen op de kruin duiden hierop.

Visarend, nog dichterbij.
Hij vloog weg over de wijk Poelgeest heen en verdween langzaam uit zicht. Een aantal deelnemers die nog niet aanwezig waren, hebben heb gelukkig ook nog kunnen zien. Een unieke waarneming.

Na bijgekomen te zijn van de Visarend de polders rond gelopen. De Lepelaars bekeken die aan het foerageren en bedelen waren, de verschillende eclipskleden van de eenden uitgelegd en wat over de ontwikkeling van het gebied vertelt.
Alsof het nog niet genoeg was spotte, Herman Berkhoudt, de organisator, een Porseleinhoen op het eilandje in de Veerpolder. Dat eilandje is in twee stukken gebroken en op het linker stuk scharrelde er één rond. Hij was maar kort te zien, maar de korte snavel en het vlekkenpatroon op de rug maakten het zeker. We zagen hem door de telescoop vanaf het bruggetje tussen de polders. Ook deze keer de camera gepakt en snel het pad afgerend. Door de zoeker van de camera kon ik hem niet terugvinden, dus op goed geluk afgedrukt. En op één van de foto's staat hij. Helaas niet zo duidelijk als de Visarend, maar toch herkenbaar. De twee leigrijze strepen op de kop zijn goed te zien. Elk jaar komt hij wel langs, maar voor mij was het weer de eerste sinds september 2012.

Porseleinhoen in de Veerpolder.
Ik weet dat er altijd wel wat te beleven valt in de polders, maar deze middag overtrof toch echt wel al mijn verwachtingen. Laat alles maar weer losbarsten de komende tijd.
En wat de cursisten betreft, die hebben zeg maar waar voor hun geld gekregen.

3 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend gaaf zeg, die visarend, en je hebt hem heel mooi op de foto. dus het begint toch weer wat te worden met de vogels in de polders, dan zal ik er de komende tijd ook weer wat regelmatiger komen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, die visarend! Ik vraag me af wat voor camera en lens je gebruikt, hij lijkt zo dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Menno,

      Hij vloog echt heel dicht langs. Ik gebruik overigens een Canon 60D met een Sigma 170-500 zoomlens. De foto's zijn volledig ingezoomd genomen.

      Hans

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.