donderdag 9 oktober 2014

Vooruit: de Witkruintapuit

Strikt genomen hoort hij niet op deze blog thuis, maar omdat het op een steenworp afstand is toch een berichtje over de Witkruintapuit.

Witkruintapuit op het schuurdak.
Woensdag werd ik aangesproken door een leerling uit de brugklas. Of ik die zeldzame vogel in Oegstgeest al had gezien? Nee, vertel! "Het is een zwartwitte uit Afrika, maar hoe hij heet weet ik niet." Snel even gekeken op waarneming.nl en het was dus de Witkruintapuit. Tijdens de les werd ik gebeld door een collega-vogelaar. Snel de mobiel uitgezet, want ze waren bezig met een so.




Even een braakballetje wegwerken.
Na het werk toch even langsgefietst en het beestje zien zitten op de flats van de Clusiushof. Mooi vogeltje. En direct gingen er allerlei verhalen rond. Iemand in Katwijk zou ze verkopen. Er zou ingebroken zijn bij Avifauna en mogelijk zouden daarbij vogels ontsnapt zijn.
Donderdag na een rondje door de polders - niets bijzonders te melden - nog even langs. Hij zat laag op een schuurtje en het zonnetje scheen. Ik besloot de verhalen van de dag ervoor te delen met de aanwezige vogelaars en die reageerden vol ongeloof. Witkruintapuiten zouden niet gehouden worden in Nederland en dat verhaal van Avifauna klopte ook niet. Ach ja, als er een zeldzaamheid in Nederland gezien wordt, gaat het snel met verhalen.

Ogenschijnlijk onaangedaan door alle drukte.
Terug thuis toch maar even gegoogled. Witkruintapuiten blijken wel degelijk aangeboden te worden op internet. In juni van dit jaar was er nog iemand in Almelo die een mannetje aanbood op www.vogelmarkt.net. De op dutchbirding gemelde advertentie uit Sassenheim kan ik niet terugvinden. De inbraak bij Avifauna bleek inderdaad niet te kloppen. Op de dutchbirding-site meldt iemand bij een melding van een Amerikaanse Torenvalk dat hij op een beurs in Katwijk Witkruintapuit(en) had gezien en gefotografeerd.

Het maakt het er niet makkelijker op om te beoordelen wat de kans is dat het om een wild exemplaar gaat. Maar voor mij maakt het niet zo heel veel uit. Het is een mooi vogeltje en ik vind het leuk dat ik hem gezien heb. Om heel eerlijk te zijn, zou ik hem het liefst zien daar waar hij thuis hoort, noordelijk Afrika en het Arabisch schiereiland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.