zondag 25 januari 2015

Sperwer jagend in het riet

Ik had me voorbereid op een saaie, snelle telronde vandaag. Gisteren lag vrijwel overal in de polders ijs en zaten er 's middags nauwelijks vogels, Het zag er niet naar uit dat het ijs vandaag al weg zou zijn.
Voor de Veerpolder kwam dat uit. Wat Grote CanadeseGrauwe en Nijlganzen en 15 Kieviten rustten op en rond het smalle eilandje. Verder moest ik het hebben van wat zangvogels aan de randen van het gebied.

Sperwer tussen de begroeiing, Hennepoelpolder.

Met 20 soorten, 7 meer dan in de Veerpolder, redde de Hennepoelpolder de ochtend. Bij het grote veld Lisdodde/Riet/Wilgenroosje zat een Sperwer bovenop de begroeiing. De vogel was aan het jagen in de begroeiing op Watersnippen, Of hij er één gevangen heeft, weet ik niet. Regelmatig verdween de Sperwer uit zicht en vlogen er Watersnippen weg. Ik ken verhalen van op deze manier jagende Sperwers maar had het zelf nog nooit gezien.
Tussen de rietkragen in de Hennepoelpolder bevonden zich een aantal wakken. Daar zaten nog wat Wintertalingen, Slob- en Krakeenden. De enige soort die in grote aantallen aanwezig was, was de Grote Canadese Gans (118 stuks). Uit één van de rietkragen kwam de roep van een Waterral.
Vanaf de boerderij zag ik ver weg een Sperwer in een boompje zitten. In eerste instantie ging ik er van uit dat het de vogel was die ik eerder had zien jagen. Deze vogel had echter heel wat wit op de rug en een grijsbruine staart. Een tweede Sperwer dus.

Tweede Sperwer in de Hennepoelpolder vanochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.