zondag 15 maart 2015

En weer een beetje meer Grutto's

Ok, het was misschien toch een beetje vroeg om te roepen dat de lente echt was begonnen afgelopen donderdag. Vanochtend was het weer koud en druilerig.

De Grutto's zaten weer netjes allemaal bij elkaar op en rond het eilandje, wat het tellen via een overzichtsfoto gemakkelijker maakte. 's Middags zitten ze verspreid door het gebied en is tellen een stuk lastiger.
Tussen de Grutto's kon ik 1 Kemphaan vinden tijdens de telling. Op de foto vond ik nog een tweede. Opdracht voor bij de foto: spot de 2 Kemphanen en hoeveel Grutto's staan op de foto?

Waar zitten de Kemphanen? En hoeveel Grutto's zijn dit?

Antwoord: Op de volgende foto staat aangegeven waar de Kemphanen zich bevinden. In het veld is dat, zeker met alle beweging en het matige licht tot altijd lastig te zien. Op de foto staan in totaal 135 Grutto's.

Twee Kemphanen en 135 Grutto's.
Het blijft altijd lastig om in te schatten hoeveel Grutto's er precies zitten. Tellend op de foto's kwam ik uiteindelijk uit op 783. Met de 42 die eerder al weg waren gevlogen, komt dat uit op 825. Dit is tot nog toe het hoogste aantal dit jaar. Tegen de tijd dat ik de polders verliet (08: 40 uur), was de groep al weer flink uitgedund. De twee keer langskomende Slechtvalk was daar mede schuldig aan. Het mannetje deed niet echt moeite om een Grutto uit de lucht te plukken. Overigens zat er tussen de vogels een stoere Scholekster, die als enige bleef zitten, terwijl alle Grutto's, Kemphanen, Kievitten (13) en Tureluurs (2) de lucht in gingen.

Aalscholvers in een dode boom, Veerpolder.
De Zomertalingen die de afgelopen dagen in de Veerpolder zaten, heb ik vanochtend niet terug kunnen vinden, wat overigens niet wil zeggen dat ze er niet meer zitten. Wel kon ik nog 1 Watersnip vinden, verscholen in de vegetatie. Deze vogel is ongetwijfeld met meer aanwezig, maar laat zich maar lastig zien.

De enige Watersnip die ik vanochtend kon vinden in de Veerpolder.
Wel een teken van de lente waren de zingende Tjiftjaf (de eerste die ik dit jaar in de polders tegenkom) en Rietgorzen.

1 opmerking:

  1. Ik had 1 kemphaan gevonden op je foto. Hopelijk blijven ze in de polder en komen er meer bij, ik zou ze hier wel eens willen zien in baltskleed, als ze van die mooie kragen op hun kop krijgen. Het wachten is nu op de rietzangers en de blauwborst, vorig jaar was een minder blauwborstjaar, hopelijk komen ze dit jaar weer en laten ze zich een beetje zien. Ik hoop deze week na werktijd nog even langs te gaan....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.