donderdag 9 april 2015

De eerste Rietzanger

Met Pasen genoten van een lang weekend in een ijzertijd-dorp. Geen electronica, handbogen maken, experimenteren met boemerangs en brood bakken in een leem-oven, heerlijk.
Maar dat betekende wel dat ik de Kluten en de Kleine Plevier heb moeten missen in de polders. Gelukkig lopen er voldoende vogelaars in het gebied om te voorkomen dat soorten ongemerkt komen en gaan.

Een van de drie Tureluurs in de Veerpolder vandaag.
Vandaag weer even tijd om te gaan en het was raak: de eerste Rietzanger van het jaar liet zich even horen in  de rietkraag aan de noordkant van de Hennepoelpolder. Gezien heb ik hem niet, hij zat diep in het riet, maar het geluid was luid en duidelijk. 9 April is laat ten opzicht van vorig jaar, maar verder redelijk normaal.

Het bezoek leverde voor mij nog twee nieuwe soorten voor 2015: de Gaai en de Fitis. De laatste kon ik net als de Rietzanger niet op de foto krijgen, maar de eerste wel toen hij in een hoge boom ging zitten.

Gaai aan de rand van de Veerpolder.
De Gaai is eigenlijk geen vogel van de polders, maar wordt wel vaker aan de randen gezien. Voor de Fitis geldt eigenlijk hetzelfde.

Bij aankomst om 9:30 zaten er geen Grutto's in de polder, maar gaandeweg kwamen ze aanvliegen. Uiteindelijk zaten er bij vertrek om 10:50 ruim 100 in de Veerpolder. Het gaat nu echt afnemen. Zouden er een paar blijven om in het nieuwe deel van de Veerpolder te gaan nestelen?

In de Hennepoelpolder nestelt voor het eerst een Ekster-paar. Vorig jaar had de Veerpolder de primeur. Ook de Kokmeeuwen lijken weer te gaan broeden in het gebied.

Eksternest in de Hennepoelpolder.
Blauwe Reiger, Veerpolder.

3 opmerkingen:

  1. Mooie foto van de tureluur, ik was 9 april 'savonds in de polder ( ik hoopte op de blauwborst, maar die is daar nog niet gezien, wel op andere plekken in het land)...... De grutto's zijn nog steeds aanwezig en ik zou het heel mooi vinden als ze in het naastgelegen weiland gaan broeden. En als het er dit jaar niet in zit, dan hoop ik op volgend jaar. En dat geldt ook voor de tureluurs.....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto van de tureluur, ik was 9 april 'savonds in de polder ( ik hoopte op de blauwborst, maar die is daar nog niet gezien, wel op andere plekken in het land)...... De grutto's zijn nog steeds aanwezig en ik zou het heel mooi vinden als ze in het naastgelegen weiland gaan broeden. En als het er dit jaar niet in zit, dan hoop ik op volgend jaar. En dat geldt ook voor de tureluurs.....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hans,

    Geen idee of je het al van iemand hebt vernomen, maar afgelopen vrijdag heb ik een koppeltje baardmannetjes in het riet gezien vlak voorbij de historische scheepswerf. Ze zaten daar langdurig onder in het riet en lieten zich geregeld even zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.