zondag 17 mei 2015

De laatste is ook binnen

Afgelopen donderdag was de laatste soort waar ik nog op wachtte binnengekomen, de Bosrietzanger. In de rietkraag aan de noordkant van de Hennepoelpolder zat hij te zingen. Ik had net een medevogelaar gezegd: "Hier verwacht ik hem elk moment." Foto's zaten er natuurlijk niet in, want ook deze vogel begint diep in het riet. Vandaag kwam ik een tweede tegen in de Veerpolder en kon ik in ieder geval een geluidsopname maken.



Was het vorige week erg rustig, vandaag was qua soorten een toptelling in de Veerpolder.

Allereerst waren er nieuwe pullen te melden van de Bergeend (6) en de Tafeleend (5). Deze had ik eerder deze week al gezien en helaas gaat het niet zo goed met ze. De Bergeend is begonnen met 10 kuikens en is al bijna de helft kwijt. Gisteravond had de Tafeleend er nog 6.


Tafeleend-pullen in de Veerpolder.
De Bergeend heeft nog maar 6 van de 10 kuikens over.
Uiteindelijk kon ik 37 soorten tellen. Zoals gebruikelijk in mei zijn de aantallen echter laag. Opvallende soorten waren een Zwartkop, een Grote Bonte Specht, een Kluut, 2 Kleine Karekieten en een Paapje. Van de vele Wintertalingen die in de winter in de polders zitten, zijn er nog 2 over. Net als de Slobeend - nog 4 aanwezig - gaan ze in de lente massaal weg om aan het einde van de zomer weer terug te keren.

De Hennepoelpolder heef zich ook een beetje hersteld ten opzichte van vorige week. Zaten er toen maar 16 soorten, vandaag waren het er weer 26, waaronder een Lepelaar en een Witte Kwikstaart.

Lepelaar foeragerend in de Hennepoelpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.