donderdag 25 juni 2015

Sluipwespen en wapenvliegen

Twee jaar geleden heb ik een keer insecten i.p.v. vogels gekeken in de polders (zie bericht). Vandaag maar weer een keer, want ook insecten zijn interessant. Mijn camera-set is eigenlijk niet echt geschikt om insecten te fotograferen, dus de foto's zijn niet allemaal even goed. Bovendien zijn insecten een stuk lastiger dan vogels: ze zijn klein, blijven niet zitten en zijn überhaupt lastiger te vinden. Dat betekent dat ik veel meer insecten heb gezien dan hieronder worden gemeld. Zonder goede foto kon ik een deel echter niet determineren.

Vliegen

Leuke waarnemingen waren voor mij de Zwartwitte Snuitwapenvlieg (Nemotelus pantherinus) en de Kleine moeraswapenvlieg (Oplodontha viridula). Beide soorten zaten op de bloeiende distels en vielen op door resp. een wit en een groen achterlijf, iets dat ik niet eerder had gezien bij vliegen.

De Zwartwitte Snuitwapenvlieg, Nemotelus pantherinus.
De Kleine Moeraswapenvlieg, Oplodontha viridula.
Net als vorige keer zaten er een aantal Weidevlekogen (Eristalinus sepulchralis), een soort die zijn naam eer aandoet met zijn gespikkelde ogen. Tussen de planten vond ik ook nog een Viltvlieg, Thereva nobilitata (geen Nederlandse naam) en op een boomblad een Snipvlieg, Chrysopilus cristatus (geen Nederlandse naam).


De Weidevlekoog, Eristalinus sepulchralis.
Thereva nobilitata, een Viltvlieg.
Chrysopilus cristatus, een Snipvlieg.

Sluipwespen

Het op naam brengen van de vliegen lukte redelijk makkelijk. De sluipwespen waren een ander verhaal. Ik vond er meer, maar kon er uiteindelijk 3 redelijk goed op de foto krijgen. En ook zonder naam is het genieten van deze bijzondere insecten. De enorme legboren, het soms kleine, soms grote formaat, de tekening van het achterlijf, allemaal geweldig om naar te kijken.


Een kleine sluipwesp met een geel achterlijf op distel.


Deze grote sluipwesp was met de legboor aan het prikken in een dode boom
aan de noordkant van de Veerpolder. Opvallend 'gespierde' dijen.
Een middenmaatje met een gele onderkant van het achterlijf en rode poten.

Bijen en hommels

Er vlogen veel Honingbijen en hommels op de distels. Minimaal 4 verschillende hommelsoorten kon ik onderscheiden, maar wellicht waren het er meer.

Honingbij, Apis melifera.
Steenhommel, Bombus lapidarius.
Gewone Aardhommel, Bombus terrestris.

Kevers

Ik kon opvallend weinig kevers vinden in de Veerpolder. Uiteindelijk bleef het bij Elzenhaantjes (Agelastica alni) en een Geel Soldaatje (Cantharis livida).


Geel Soldaatje, Cantharis livida.

Libellen en waterjuffers

Het aantal paringswielen van het Lantaarntje (Ischnura elegans) was overweldigend. Overal tussen de distels en brandnetels zaten ze en ze vlogen op zodra ik in de buurt kwam. Geen idee welke libellen en juffers er momenteel zouden moeten vliegen, maar de enige andere libelle die ik tegenkwam was een Gewone Oeverlibel (Orthetrum cancellatum).

Paringswiel Lantaarntje, Ischnura elegans. 
Man Gewone Oeverlibel, Orthetrum cancellatum.

Vlinders

Er vlogen maar weinig vlinders rond in het gebied. Een Distelvlinder en een zandoogje kon ik niet op de foto krijgen. Wel gelukt, een Atalanta (Vanessa atalanta) en een niet nader gedetermineerde soort Pyralidae.

Een niet nader gedetermineerde lichtmot (Pyralidae). 
Een Atalanta, Vanessa atalanta.

1 opmerking:

  1. Wat leuk om eens de kleine beessies in je blog te zien. Ik ga morgen na werktijd even de polders bekijken en hoop dan naast vogels ook vlinders te fotograferen, maar als ik het zo lees zijn er nog niet veel (slecht vlinderjaar? ik heb zaterdag in Cronesteijn ook amper een vlinder gezien, wel veel bijen).
    Jij hebt wel een aantal bijzondere insekten gespot.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.