zondag 7 juni 2015

Veel nieuwe pullen en uitgevlogen nesten

En weer zaten de Scholekster-ouders luid te alarmeren. Maar deze keer kon ik ze wel zien, de pullen.

Zwemmende Scholekster-pul in de Veerpolder. Zijn broetje/zusje verschool
zich in de oeverrand.
Al twee weken lang hebben de Scholeksters pullen, afgaande op het gedrag van de ouders, maar al die tijd zaten ze verscholen tussen de hoge begroeiing aan de overkant van de sloot. Vandaag liepen ze met zijn tweeën op het gras langs het pad. Één van de twee besloot naar de alarmerende ouder aan de overkant te zwemmen.

Ook de Rietgorzen hebben al een tijdje jongen. Vorige week hoorde ik ze al in het bosje in de Veerpolder ter hoogte van de brug naar de Hennepoelpolder. Toen kon ik ze niet thuisbrengen, maar vandaag heb ik de ouders zien voeren. Al die bedelroepjes lijken op elkaar.

De eerste Krakeenden zijn vroeg uit het nest gekropen dit jaar. Tot nog toe was 2011 het vroegst (9 juni). In totaal 3 uitgekomen nesten kon ik tellen met 6(?), 10 en 3 pullen. Het eerste nest, in de Veerpolder liet zich niet goed tellen, omdat de pullen continu verdwenen tussen de Kalmoes.

3 van de in totaal 19 Krakeend pullen in de polders.
De laatste nieuwe soort met pullen is de Waterhoen. In de Hennepoelpolder zwommen 2 uitgekomen nesten rond met resp. 2 en 3 pullen. Ook deze pullen leken al wat groter.


De Grutto's beginnen zich langzaamaan weer te verzamelen.
Net als elk jaar beginnen rond deze tijd de Grutto's zich weer langzaam te verzamelen in de polders. Echt grote aantallen worden het niet. Vanochtend zaten er 20. Het gaat waarschijnlijk om exemplaren waarvan het broeden niet is gelukt. Zij sterken in de polders alvast aan voor de komende trek naar Afrika.

Ook de Tureluur zit in kleine aantallen (vanochtend 3) al weer een paar weken in de polder.

Foeragerende Tureluur, Veerpolder.
De Koekoek streek nog even neer bij de werf, in het treintalud zat een Bosrietzanger luid te zingen en uit het riet in de Hennepoelpolder klonk de contactroep van 2 Waterrallen. Wat zou het gaaf zijn als daarvan de pullen een keertje in het zicht komen. Ik ga er namelijk van uit dat deze vogel ook gebroed heeft.

Nog even en deze kan gaan vliegen.

1 opmerking:

  1. Mooie update uit de polders, ik ben er een poosje niet geweest maar ik zie dat het zeker de moeite waard is weer eens langs te gaan, waarschijnlijk fiets ik deze week na werktijd even erheen, het blijft een prachtig gebied. Ben wel verbaasd dat er tot nu toe nauwelijks lepelaars zijn gemeld, die waren er andere jaren toch al in grotere getalen dan die enkeling van nu?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.