zondag 5 juli 2015

De hitte doorstaan

Vanochtend benieuwd hoe de polders de hitte van de afgelopen dagen hadden doorstaan. Het water in de Veerpolder stond laag, maar in de Hennpoelpolder viel het mee. Dat lage water in de Veerpolder zorgt er wel voor dat er meer steltlopers aangetrokken worden. Buiten de Tureluurs (12), Grutto's (20) en Kievitten (12) die altijd wel aanwezig zijn, zaten er ook 3 Kemphanen (1 man en 2 vrouw).

Man Kemphaan in Veerpolder. 
Één van de twee vrouw Kemphaan.

De Witgatjes zijn nu echt aan het langkomen. Was het tot nog toe een enkeling, vanochtend zaten er 4 in de telling. Ze houden zich meestal op aan de westkant van de Veerpolder in het door Pitrus omsloten plasje.

Drie Witgatjes.
Witgat.
Ook in de Veerpolder liep een juveniele Kleine Plevier rond. Weer een vliegvlug jong, weer geen pullen gezien dit jaar. Ze broeden ongetwijfeld in de polder, maar ik zou heel graag een keer de pullen willen zien.

Juveniele Kleine Plevier.
In de Hennepoelpolder scharrelde een Oeverloper aan de waterkant. Sinds mei heb ik deze vogel niet meer gezien. De komende tijd zal hij wel weer wat vaker langskomen, vermoed ik.

Oeverloper.
Aan de zuidkant van de Hennepoelpolder werd mijn aandacht getrokken door een apart geluid, dat ik niet zo snel thuis kon brengen. Met vogelgeluiden in mijn hoofd was ik niet bedacht op Egels. Aan de rand van de sloot trof ik er 2 aan. Op waarneming.nl staan slechts 2 meldingen van Egels in de polders en voor mij was dit ook de eerste keer dat ik ze hier zag. Altijd leuk.

Twee Egels in de Hennepoelpolder.
Bij de oude werf trof ik een plukplaats van een roofvogel aan. In eerste instantie dacht ik dat de plukresten aan een andere roofvogel toebeheerden, maar bij nadere inspectie kwam de Koekoek ook in aanmerking. Thuis het vogelsporenboek erbij gepakt en inderdaad, het waren de veren van een juveniele Koekoek. Kijk, dan wordt het interessant. Want als hier een juveniele Koekoek is gepakt door een roofvogel (Havik?), dan is het weer een beetje waarschijnlijker dat de Koekoek in de Hennepoelpolder eieren heeft gelegd. De aanwezigheid van Koekoeken in het broedseizoen van Kleine Karekiet en Rietzanger duidde daar al een beetje op.

Veren van een juveniele Koekoek. Plukrest Hennepoelpolder.
Kleine Karekiet, Hennepoelpolder. Gastheer van de Koekoek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.