zondag 6 maart 2016

Eerste maart-telling = eerste Tureluurs

Vorige week schrok ik een beetje toen ik niet één Grutto kon tellen. Het had weliswaar gevroren, maar ik had nog nooit meegemaakt dat de Grutto's er niet waren na de eerste waarnemingen. En de hele week ervoor werden er tientallen gemeld.
Gelukkig zaten ze er vanochtend weer. Met 146 exemplaren gaat het weer de goede kant op...

146 Grutto's in de Veerpolder, 6 maart 2016.

... maar het blijft flink achter bij de afgelopen 3 jaar. In 2013 zaten er op 10 maart 550, in 2014 op 9 maart 662 en in 2015 op 8 maart 685. Het kan heel snel gaan, dus wie weet trekt het komende week bij.

Een klein deel van de groep Grutto's.
Lopend langs het nieuw aangekochte deel aan de noordoostkant van de Veerpolder hoorden we (Fred en ik) de eerste 3 Tureluurs. Ze landden in het vochtige weiland en staken vervolgens over naar het telgebied. Daar stonden ze tussen de Grutto's en de Kieviten. Heerlijk om weer roepende Tureluurs te horen.

Één van de 3 eerste Tureluurs.
In de Hennepoelpolder zijn de Rietgorzen (3) op stoom aan het komen. Bovenin de rietpluimen zitten de mannetjes druk te zingen. De Waterhoenen (8) laten zich weer wat beter zien, maar de Waterrallen minder. De laatste weken kan ik steeds maar een enkeling scoren en vandaag zelfs niet één.

Zingende Rietgors in de Hennepoelpolder.
We maken ons langzaam op voor de binnenkomst van de eerste Kleine Plevier, Kluut, Blauwborst, Rietzanger, Boeren-, Oever- en Huiszwaluwen. Al deze soorten hebben hun vroegste waarneming in de polders tussen midden en eind maart. Het wordt weer een leuke tijd.

Kuifeen in de Veerpolder.

1 opmerking:

  1. Hallo Hans!
    Ik zou je graag eens willen voorstellen om een bezoekje te nemen bij het Nationaal Park Hoge Kempen met name bij Connecterra te Maasmechelen! Als ik je foto's zie en je blog lees denk ik wel dat je het leuk zou vinden om het park en haar mooie flora en fauna te ontdekken. Als je geïnteresseerd bent in een bezoekje laat ik ook even de website achter: http://www.connecterra.be/
    Ik wens je nog veel succes en plezier met je blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.