zondag 13 maart 2016

Meldingen en Grutto's nemen toe

In april 2014 schreef ik dat het aantal vogelaars in de polders aan het toenemen was. Nu de Grutto's terug zijn en een aantal zomergasten op het punt staan van aankomen (en het weer steeds aangenamer wordt), zie ik ook nu meer vogelaars komen in het gebied. Een teken dat het nog steeds een aantrekkelijk gebied is.
Vandaag eens gekeken naar de meldingen op waarneming.nl en dat geeft een leuk beeld van de aanwezigheid van vogelaars in het gebied.

Aantal meldingen op waarneming.nl, 2015-13 maart 2016.

Duidelijk is te zien dat het gebied vooral in het voorjaar veel bezocht wordt. Dat is ook de leukste tijd als het gaat om soorten. April is wat dat betreft een topmaand met 94 gemelde soorten in 2015. De piek in augustus werd veroorzaakt door de aanwezigheid van het Kleinst Waterhoen en de Grauwe Franjepoot, die beide veel kijkers trokken. In de rustige wintermaanden neemt het aantal vogelaars drastisch af en is tussen de 35 en 40% van de meldingen van mij afkomstig.

Vandaag was ik net op tijd om de vertrekkende Grutto's te tellen. Bij aankomst vlogen er al groepen weg. Om 07:25 uur zaten er 278 exemplaren, terwijl bij vertrek rond 08:40 er nog maar een paar tientallen over waren. In vergelijking met voorgaande jaren loopt het aantal nog steeds ver achter, maar ik was blij dat het er toch weer 130 meer waren dan vorige week.

Donderdag liep in het weiland aan de noordkant van de Veerpolder een Grauwe Gans met een raar ding aan zijn poot. Het bleek een klem te zijn. Toen ik de gans benaderde om te kijken of ik de klem kon verwijderen, bleek hij prima te kunnen vliegen. Op de foto is te zien dat hulp sowieso te laat was gekomen. De zwarte vlek op de linkerpoot, daar waar de klem zit, duidt erop dat de necrose al ingezet had. Het was een bizar en triest gezicht en een duidelijk teken van de (neem ik aan) onbedoelde bij-effecten van het vangen van dieren met klemmen.

Grauwe Gans met klem om de linkerpoot. Afgelopen donderdag.

1 opmerking:

  1. Voor mij geldt polders poelgeest in demaanden maart-juni tot een van mijn favoriete gebieden,ik zal er nu (zeker nu de dagen weer langer worden) ook weer wat vaker komen, het is echt genieten in het voorjaar. Alleen al het geluid van de grutto's....
    Wat triest die gans met de klem op zijn poot, arm dier... :-(

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.