zondag 29 mei 2016

Goed nieuws

Vorige week zat ik met de hele familie in Luissel en kon ik dus niet tellen. Daar heb ik me bezig gehouden met insecten aan de rand en in een deel van de Kampina. Mooie beestjes gezien.

Ctenophora festiva, een mooie langpootmug. Luissel, 21 mei 2016.
Afgelopen maandag werd ik gebeld door Zuid-Hollands Landschap en er is goed nieuws. Ook zij zijn zich bewust van de afname van het riet in de polders (zie bericht van 15 mei). Momenteel gaan ze in overleg met het waterschap om te kijken of het waterpeil in de polders dynamischer kan, met lagere standen in de lente-zomer en hogere standen in de winter. Bij het waterbeheer zijn meerdere partijen betrokken en Zuid-Hollands Landschap kan dat niet alleen beslissen. Het is dus een proces van maanden om hierover een besluit te nemen. Ik wacht af en duim.

Deze week een aantal keer naar de polders geweest, onder andere ook voor de insecten. Er zit een hoop in de brandnetels in de Hennepoelpolder. Het determineren van al die vliegen, muggen, wespen en kevertjes is een stuk lastiger dan van vogels en zonder goede macrolens is fotograferen ook een opgaaf. Maar het is leuk en lukt toch nog aardig. Komende tijd eens kijken of ik hier meer tijd voor vrij kan maken.

Crabro peltarius, de Kleine Zeefwesp, met rare 'flappen' aan de voorpoten.
Tenthredopsis sordida, één van de mooiste bladwespen die ik in Nederland
ben tegengekomen.
Terug naar de vogels. Nieuwe binnenkomers vanochtend waren 2 pullen van de Fuut en de eerste Bosrietzanger. De pullen werden gevoerd met een iets te groot visje, dat uiteindelijk in de keel van de ouder verdween. Rustig dobberden ze rond op de rug van één ouder, terwijl de andere ouder uit vissen ging.


Futen met 2 pullen in de Hennepoelpolder.
De Bosrietzanger is een week later dan normaal, al weet ik niet zeker of ze er niet al twee weekjes zitten. De vorige telling van 15 mei dacht ik namelijk al een exemplaar te horen, maar die hield vervolgens zijn mond. Ik durfde hem toen niet te tellen. Vanochtend zat hij wel duidelijk te zingen in een boompje tussen de werf en de brug naar de Veerpolder, de standaard plek sinds jaren.

Visdief in de Veerpolder.

1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.