zondag 4 september 2016

De Hennepoelpolder wint

Het gebeurt niet vaak dat de Veerpolder het qua aantal soorten aflegt tegen de Hennepoelpolder, maar vandaag was dat zo. Met slechts 13 soorten bleef de Veerpolder ver achter bij de 23 soorten in de Hennepoelpolder.

Grauwe ganzen, Wintertalingen, Slobeenden, Watersnippen en een Kleine
Mantelmeeuw in de Veerpolder.
Het was geen best weer, dreigende luchten, een flink windje en af en toe een spat. Het weerhield een Bruine Kiekendief er niet van zijn (het was een man) gelukt te beproeven in de polders.

Hij had geen succes, maar het leverde mij wel de mogelijkheid de opvliegende Watersnippen, eenden en Lepelaars te tellen. Dat die laatste ook opvlogen, lag denk ik meer aan de zeer luidruchtig opvliegende ganzen dan aan de Bruine Kiekendief.

Man Bruine Kiekendief jagend boven de Hennepoelpolder.
De Witgat die ook opvloog had ik anders waarschijnlijk niet gezien, want die zat in een stuk dat omgeven wordt door begroeiing.

Het aantal Grauwe Ganzen was aanzienlijk lager dan vorige week (224 om 454) en de Wintertalingen (106 om 29) en Slobeenden (92 om 59) zijn begonnen aan hun wintertoename. Kon ik vorige week nog Kleine Karekieten scoren, vandaag heb ik er niet 1 gehoord. Dat kan ook hebben gelegen aan de wind, maar het is wel de tijd dat de laatste verdwijnen uit het gebied en naar Afrika vertrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.