zondag 2 oktober 2016

De Lepelaars zijn er nog volop

Langzaam kruipen we naar de uiterste waarnemingsdatum van de Lepelaar in de polders en het ziet er inderdaad naar uit dat die datum dit jaar verlegd wordt. Vanochtend zaten er nog 12 en dat is denk ik genoeg om 5 oktober te gaan verslaan.

Lepelaars gisteren in de Hennepoelpolder.

Het was vanochtend niet echt weer om te fotograferen, dus de foto's zijn van gisteren. Dat was ook een betere vogeldag dan vanochtend. Maar het mindere weer leverde wel een dubbele regenboog en mammatus-wolken. Ik kan me niet herinneren dat ik die eerder heb gezien en ze zijn inderdaad spectaculair. Boven Oegstgeest hingen 6-8 bolvormige wolkan aan de onderkant van een buiensysteem.

Terug naar de vogels. Gistermiddag leverde een aantal leuke waarnemingen op, met name in de Hennepoelpolder. Daar zat een man Roodborsttapuit boven in een wilg. Deze vogel komt elk jaar wel langs tijdens de trek en dit was de tweede van dit jaar.

Man Roodborsttapuit.
Terwijl ik naar de Roodborsttapuit aan het kijken was, vlogen twee Kleine Karekieten van rietkraag naar rietkraag. Ze zingen niet meer en zitten ook niet meer bovenin het riet, dus het is veel geduld hebben om ze te spotten. Uiteindelijk kon ik er minimaal 4 tellen op verschillende plekken. Ook dit is een late waarneming, want normaliter zijn ze in september al vertrokken. Vorig jaar had ik een opvallend laat exemplaar op 18 oktober en oktober-waarnemingen in de polders zijn sowieso zeldzaam. Dat kan er natuurlijk ook aan liggen dat er niet zoveel vogelaars meer rondlopen en ze heel moeilijk zijn te vinden.

Kleine Karekiet op 1 oktober in de Hennepoelpolder.
Op het weiland aan de noordoostkant van de Veerpolder, net buiten het telgebied, vond ik een nieuwe soort voor dit jaar. Twee Graspiepers vlogen daar op voor een rondscharrelende kat. De vorige waarneming in de polders dateert al weer van november vorig jaar. Net als de Roodborsttapuit is het een vaste doortrekker in het gebied en ik ga ervan uit dat ze de komende tijd wel vaker langs zullen komen, over een tijdje vergezeld door Waterpiepers en misschien wel een Oeverpieper.



Graspieper, opvliegend uit de Veerpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.