zondag 30 oktober 2016

Waar zitten die Watersnippen dan?

De afgelopen week een paar keer in de polders langs geweest, met name omdat ik recent een nieuwe telelens heb gekocht. Meerdere keren bezig geweest om de aanwezige Watersnippen op de foto te krijgen. Dat is best lastig, want ze zitten vaak ver weg en half weggedoken in de begroeiing. Ik weet een paar plekjes waar ik ze meestal vrij dicht kan benaderen, maar telkens als ik iets dichterbij kwam, vlogen ze op. En dan bleken er altijd meer te zitten dan ik vooraf had geteld. Op de volgende foto kon ik er 2 vinden, maar...

Er zijn 2 Watersnippen zichtbaar op deze foto.

...toen ze opvlogen bleken er toch 5 te zitten. Meesters in camouflage en wegkruipen, dus. Een aantal keer heb ik bewust de vogels op laten vliegen (sorry) om te kijken hoeveel ik er bij het tellen gemist had. Uiteindelijk bleek dat ik gemiddeld zo'n 40%(!) mis. Ik had wel het gevoel dat het veel zou zijn, maar zo veel... Alleen als de Watersnippen massaal opvliegen is een goede telling mogelijk, als ze in de kantjes zitten dus niet.

De Zwarte Zwaan was weer even terug deze week en aan de zuidwestkant van de Hennepoelpolder, op de gebruikelijke plek, werd alweer gebouwd aan een nest. Deze Australische vogel broed in zijn oorspronkelijke leefgebied het hele jaar door en doet dat hier dus ook. Niet zo verstandig met de winter voor de deur.


De Zwarte Zwaan bouwt weer aan een nest.
Vanochtend was er weinig bijzonders in de polders. Ik kwam aan in de laatste flarden mist, pikte een stukje zonneschijn mee en eindigde in somber bewolkt weer. Wel zie ik de laatste tijd weer wat meer roofvogels als Buizerd, Sperwer en Torenvalk. Dat is fijn.

Krakeend man en vrouw, spiegelend in het water.
Opvallend is wel het aantal Roodborsten in de polders. Ik vermoed dat het vooral wintergasten uit ScandinaviĆ« zijn. De Roodborsten die 's zomers hier zijn, vertrekken deels naar zuidelijker streken in de winter. Ook de Winterkoningen zijn weer volop te horen in de vegetatie.

Spreeuwen in de dode bomen van de Veerpolder.
Blauwe Reiger, Hennepoelpolder.

1 opmerking:

  1. Herman Vermeulen3 november 2016 om 16:16

    Fraai, die doorzichtige gespreide spreeuwenvleugels!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.