zondag 7 mei 2017

Temminckjes komen weer langs

Gisteren aan het eind van de middag een berichtje binnen gekregen dat er weer Temmincks Strandlopers in de Veerpolder zaten. Omdat ik in Maasland was, kon ik niet gaan kijken, dus vanochtend was het goed opletten. Van de 6 die er gemeld waren, kon ik er uiteindelijk 4 terugvinden.

Temmincks Strandloper, een sporadische maar regelmatige gast.

In eerste instantie zaten ze ver weg en kon ik ze niet echt goed zien. Er werd wat heen en weer gevlogen, waardoor ik kon vaststellen dat het er 4 waren. Ze zaten namelijk niet allemaal bij elkaar.

Twee Temmincks Strandlopers vliegen door de Veerpolder.
Vrijwel elk jaar komen ze langs, deze kleine vogels. Alleen in 2015 zijn ze niet gemeld. Met zo'n 14 centimeter zijn ze ongeveer zo groot als een Koolmees. Ooit heb ik in Noorwegen op de fjell pullen gezien van de Temmincks. Dat zijn echt pluizenbolletjes op poten. Klein en razendsnel.

Temmincks Strandloper, nog weer een stukje kleiner dan een Kleine Plevier.
Aan het eind van de telronde kwam Fred aangefietst. En dat kwam goed uit, want op zoek naar de vogeltjes, kwamen we er één tegen die veel dichterbij zat, waardoor ik hem mooi op de foto kon zetten.

Temmincks Strandloper.
De telling leverde ook nog een man Zomertaling op. Dat was weer de eerste sinds een begin april. De Slobeenden zijn nu echt bijna allemaal weg (nog 5), net als de Wintertalingen (3). Maar daar staat tegenover dat het eerste Tafeleend-nest is uitgekomen. Moedereend zwom met vier pullen in de Veerpolder.

Tefeleend met 4 pullen.
Voor het eerst dit jaar kon ik een IJsvogel scoren.

1 opmerking:

  1. leuke waarneming, blijft toch een geweldig gebiedje, hopelijk blijft dit nog lang zo'n vogelparadijs.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.