donderdag 12 april 2018

En de Rietzanger is ook terug

Vanochtend zat hij luid te zingen in de Veerpolder: de Rietzanger is terug. Twee dagen geleden al gemeld op waarneming.nl, dus in tegenstelling tot de Blauwborst, die weer doorgetrokken lijkt te zijn, lijkt dit een blijver.

De eerste Rietzanger van dit jaar.

Een tijd lang werd er diep vanuit het riet gezongen en liet de vogel zich niet zien, een enkele schicht daargelaten. Na een 5 minuten absolute stilte besloot ik door te lopen en, jawel hoor, begint hij weer luid te zingen. Dit keer vol in beeld aan de rand van de rietkraag. Dus omgedraaid en snel van redelijk grote afstand foto's kunnen nemen.

De eerste Rietzanger in de Veerpolder.
Voor het eerst sinds 2009 trof ik mijn eerste Rietzanger in de Veerpolder en niet in de Hennepoelpolder. Tot en met 2016 kwam de eerste altijd aan in die laatste en vorig jaar waren er twee, één in de Veer- en één in de Hennepoelpolder. Het is natuurlijk lastig te zeggen, maar ik denk toch dat het iets zegt over de teruglopende geschiktheid van de Hennepoelpolder voor rietvogels.

Aan de andere kant van de Veerpolder ben ik vanochtend nog een nieuwe jaarsoort tegengekomen: de Gele Kwikstaart. Ook deze is al eerder gemeld, maar voor mij was het de eerste dit jaar. Heen en weer vliegend tussen het pad en het weiland zigzagde hij al foeragerend tussen de ganzen en Kievitten door. Mooi vogeltje!

De eerste Gele Kwikstaart voor mij dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.