zondag 20 mei 2018

Vreemde eend en Koekoek

Het was mistig vanochtend, dus tellen zat er niet in. Een rondje slenteren, kijken en luisteren leverde wel nieuwe jaarsoorten voor de tellingen. De eerste die ik tegenkwam was een exoot: de Ringtaling (ook wel Roodschoudertaling).

Ringtaling in de Veerpolder.

De Ringtaling is wel vaker gezien in de polders, maar de afgelopen 2 jaar niet gemeld. Het is een Zuid-Amerikaanse soort, ontsnapt uit een kinderboerderij of iemands privé-collectie.

Ringtaling (ook wel Roodschoudertaling).
Aan de westkant van de Veerpolder kwam een vrouw Koekoek voorbij vliegen. Ze landde even in de bomen en vertrok toen weer richting het westen. De laatste weken hoor ik regelmatig Koekoeken, maar dit was voor mij de eerste in de polders dit jaar.

De afgelopen paar bezoeken aan de polders leverden weinig Rietzangers op. Ze waren vrijwel allemaal gestopt met zingen, wat het waarnemen een stuk lastiger maakt. Vanochtend zaten er weer een paar luid te zingen in de Hennepoelpolder. Het meeste geluid kwam echter van de 6 á 7 Kleine Karekieten.

Een van de Kleine Karekieten in de Hennepoelpolder.
Ik had gehoopt vanochtend tegen een strandloper-soort aan te lopen. Zoals gezegd verwacht ik er rond deze tijd wel een paar en de afgelopen weken zijn 3 soorten gemeld: de Kanoet, Bonte en Krombekstrandloper.
De Bonte Strandloper komt elk jaar langs, de andere 2 zijn een stuk zeldzamer in de polders. Tot nog toe heb ik er zelf geen mogen zien.

Een mistige Hennepoelpolder.
Blauwe Reiger in de mistige Hennepoelpolder.
Grauwe Ganzen.
Kluut in de Veerpolder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.